Kullarından istediğini zengin eden... [309]
İki Cihan Saadeti İçin Gerekli Sır:
Allah insanlar için zenginlik yollarını açmış, sebeblerini bildirmiştir. Her insan bu yollardan çalışırsa da kazançları müsavi olmaz. Allah'ın hikmetleri vardır. Her kuluna belli bir nasip taktir etmiştir. Hakkın taktir ettiği bu nasibi bulmak için çalışmak şarttır. Çalışmayan mahrum kalır, tembellik haramdır. Fakat sa'y ü gayretten sonra mukadder olan nasibine razı olmak ve ilerisi için beyhude zorlanmamak lazımdır. Kanaat denilen mana da işte budur ve zenginlik de hakikat de bu kanaatten ibarettir. Bu sayede kendinden daha üstün olanların malına, servetine veya mevkiine göz dikmek, veya onlara haset etmek gibi, iç yakıcı üzüntülerden kendini kurtarmış olur. Bunda geniş bir gönül ferahlığı vardır. Bunun aksi giderde olanlar, çok haris, çok tamahkar olanlardır. Bunlar için rahat ve huzur yoktur. Onlar şöyle bir sükun içinde yemek bile yiyemezler, bil farz bütün çevrelerine malik olsalar, madem ki doymazlar, yine fakirdirler. Çünkü bunlar daima kendilerinin servet veya mevkii başkalarından daha çok olmasını ister dururlar. Bu ise mukadderatın ezeli hükmüne karşı durmaktır, Böyle yersiz istekler ancak sahibini üzmekten başka bir netice vermez. [310] '
Değerli Okuyucuma Sunulan Altın Fırsatlar:
10 hafta süreyle Cuma günleri onar defa “Yâ Ganiyy, Yâ Muğni” ism-i şeriflerini okuyan zengin olur.
Kısmetine Razı Ol Ki Rahat Edesin. B.S.N.
Yüz kızartıcı nice kötülükler vardır ki, servet vasıtasıyla kolayca elde edilir. Fakir olan bir adam içkiye, fuhşiyata, kumara ve diğer kötülüklere tab 'an düşkün olsa bile, elinde para olmadığı için bu fenalıkları yapamaz- Fakat böyle bir adam zengin olursa bütün ayıpları meydana çıkar. Çünkü fırsat bulmuştur. Aile yuvasında dirlik bozulur, birçok samimi dostlarıyla arası açılır. Şu halde bu gibi kimseler hakkında fakirliğin daha hayırlı olacağında şüphe yoktur. Gerçi fukaralığın sabrı çok güçtür. Fakat ecri de o nisbetîe büyüktür. Mesela açken önüne çıkan haramı, yemeyip de helali buluncaya kadar sabretmek, değme babayiğidin karı değildir. Yırtıcı köpekler et bulurlarsa hemen yerler. Acaba bu koyun eti mi, yoksa eşek eti mi demezler; yani haramı, helali seçmezler ve nefsi azınca eline geçen herhangi bir dişi ile çiftleşir. Eğer insan da böyle yapacak olursa onlardan ne farkı kalır? İnsanlık sınırları edeple, ahkamla çevrilmiş değil midir?[311]
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder